concentratie - Dyslexie door slecht onderwijs? - Lexis

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

concentratie

Gepubliceerd door jeannet in AD(H)D · 20/9/2016 10:13:00
Concentratie
Een tijdje geleden kwam er een jongentje in mijn praktijk. Ik vroeg hem wat zijn doel was en wat hij het liefst zou willen verbeteren. Hij was heel duidelijk: de juf wil dat hij zich beter concentreert op zijn werk. Na een goed gesprek kwamen we er echt wel achter wat zijn eigen behoeften waren en wat zijn eigen doel was.
Toch bleef het in mijn hoofd hangen; Concentratie, wat is dat nou precies? Ik heb het even in het woordenboek opgezocht:
con·cen·tre·ren (concentreerde, heeft geconcentreerd)
1op één punt verenigen: zich concentreren (op iets) zijn aandacht bepalen tot
2een oplossing sterker maken
 
In mijn praktijk merk ik dat het concentreren een drempel op zich wordt. Het eerste doel wat men willen halen is het concentreren.
Waarom willen ze dit zo graag? Omdat ze zich niet kunnen concentreren? Dat geloof ik niet. Als ik naar de definitie kijk van concentreren zie ik “zijn aandacht bepalen tot”. De meeste AD(H)D-ers kunnen prima hun aandacht bepalen op een doel, het moet alleen wel HUN doel zijn. Veel AD(H)D-ers denken in beelden, zij kunnen hun aandacht heel goed bij een tekening, schilderij of lego bouwwerk houden en kunnen daar helemaal in op gaan.
Toch begrijp ik de leraar; het kind moet zich bij zijn werk kunnen houden. Hoe doe je dat nou? Blijf je maar oefenen en oefenen? Nee dat lijkt mij niet. Dat zou hetzelfde zijn als iemand met een oorontsteking leren piano spelen. Je kunt beter zorgen dat het gehoor optimaal is voordat je iemand piano leert spelen. Gelukkig zijn er steeds meer leraren die zien dat ieder kind een andere behoefte heeft. Veel leraren lopen tegen regels en protocollen aan waardoor ze niet de leraar kunnen zijn die ze willen. Dit geeft weer frustratie bij de leraar.
De tweede definitie van concentreren is voor ADHD-ers geweldig. De gemiddelde ADHD-er kan geweldig drie stappen vooruit kijken waardoor de oplossing zeker sterker wordt. Ook hier geldt natuurlijk wel weer dat ze de ruimte en tijd moeten krijgen om dit op hun eigen manier te doen.
Ik denk dat er nog een hoop werk te doen is om de talenten van de ADHD-ers echt naar voren te brengen. Niet alleen in het onderwijs maar ook in de maatschappij.

Geplaatst op http://www.adhder.nl/adhd-bij-volwassenen/concentratie



60 Opmerkingen
Gemiddelde stem: 5.0/5