tips - Lexis

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

tips

3 dingen die je beter niet kunt doen bij beelddenkers

De meeste dyslecten zijn beelddenkers, maar niet alle beelddenkers zijn dyslect.

Wanneer iemand moeite heeft met lezen wordt er, als het goed is, aan alle kanten hulp geboden. De leraar, klassenassistent of RT-er gaat extra oefenen en er wordt naar manieren gekeken om het lezen makkelijker te maken.

Deze moeite zal volledig verloren als er geen rekening wordt gehouden met het beelddenken. Er zijn nog steeds mensen op de wereld die denken dat beelddenken niet bestaat. Zonder beelden denken is vrijwel onmogelijk. Iedereen wordt geboren met beelden, deze gebruikt een kind om te communiceren met de ouders. Het talige denken komt pas veel later. Er zijn echter genoeg mensen die het beelddenken een grotere rol laten spelen in het dagelijkse leven dan het talige. Om ook deze kinderen goed te helpen heb ik hier een aantal tips:

1. Onzinwoorden

Er bestaan methodes waarbij de kinderen onzinwoorden moeten lezen, dit zijn woorden die niet bestaan. Ik neem aan dat het doel hiervan is dat ze de klanken beter uitspreken. Voor een beelddenker is het van belang dat zij een beeld bij het woord kunnen maken. Bij de meeste woorden is dat geen probleem alleen bij de triggerwoorden wordt het lastig (in, uit, tegen, door, aan enz. ) Gelukkig kunnen we met de Davis methode de creativiteit van de kinderen inzetten om de triggerwoorden toch te lezen waardoor het lezen makkelijker wordt. Op het moment dat zij ook nog eens een woord moeten lezen dat niet bestaat, is er totale verwarring, frustratie en blokkering. Gewoon niet doen dus. Buiten dat: waarom woorden leren als ze toch niet bestaan?

2. plaatjes bij de teksten of opgave

Het beste wat beelddenkers kunnen is beelden maken bij de tekst en opgave. Dit is hun kracht, maar het zijn wel HUN beelden. Als er een plaatje wordt gegeven ontstaat er weer verwarring, het plaatje is immers totaal anders dan het beeld in hun hoofd. Toen mijn zoon vroeger oefenmateriaal mee naar huis kreeg knipte ik eerst alle plaatjes eruit voordat we gingen oefenen.

3. teksten voorlezen

Wellicht komt deze methode bekend voor: er is een tekst en deze ga je samen oefenen. Het kind zit naast de helper/ouder, de ouder leest de tekst en het kind leest mee. Daarna lezen ze het samen en uiteindelijk moet het kind de tekst zelf lezen. Waarschijnlijk leest het kind deze tekst dan fantastisch! Als beelddenker is dit de meest simpele oefening ooit. Het kind maakt tijdens het voorlezen de beelden en leest de tekst bijna uit zijn hoofd. Het lijkt dus goed te gaan, maar in werkelijkheid heeft hij een soort film gemaakt van de tekst. 



 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu